Sunday 28 October 2012

‎10 kesilapan terbesar semasa workout

1. cara workout yg salah
ramai yang workout dgn cara yg slh sbb segan/malu utk bertanya. ia bukan sahaja akan memberi kesan yg lmbt malah akan menyebabkan kecederaan.

2.berfikiran "lebih" adalah yang terbaik
wo 6-7 kali seminggu mungkin kelihatan sihat utk dilakukan, tp anda mungkin tidak akan mencapai result yang maksima. ia amat penting utk memberi otot anda rehat spenuhnya. jika anda terlebih wo, anda tidak akan dpt melihat result yg dikehendaki

3.akan bebanan yg terlalu ringan
ramai org yg berfikiran dengan mengangkat bebanan yg lebih ringan dgn pengulangan yg byk akan memberi result yg baik, tp cara itu adalah salah! dgn Menggunakan bebanan yang lebih berat dgn 8-12 reps akan membolehkan anda untuk membakar lemak dan membina otot dgn lebih berkesan.

4.Melakukan Latihan Pengasingan(isolation training) Terlalu Banyak
latihan pengasingan hanya berhasil dgn satu atau beberapa otot pada satu masa, ia bukanlah cara yang berkesan untuk wo. Dengan mengamalkan latihan kompaun (latihan yang sasaran pelbagai kumpulan otot) - anda boleh mendapatkan senaman yang lebih baik dalam jumlah yang lebih singkat, kerana ia menggunakan lebih banyak tenaga dan meningkatkan metabolisme anda. Beberapa contoh yang biasa dan mudah senaman kompaun ialah halter lunges, deeps squats, dan lying floor leg raises with a crunch

5.Mengambil Nasihat dari seorang yang bukan profesional/ tidak berkemahiran
Ia adalah mudah untuk mendapatkan nasihat kecergasan dari kawan-kawan anda dan keluarga apabila anda memulakan rutin baru, tetapi melainkan mereka profesional terlatih, apa yg berhasil untuk mereka mungkin tidak berhasil untuk anda. Semua orang adalah berbeza, jadi ia adalah baik untuk mempercayai naluri anda. Jika anda merasakan yg berlari adalah cara yg tidak sesuai utk anda, jgn melakukannya. Cari sesuatu latihan yang lain yang berhasil untuk anda. Jika anda sedang mencari nasihat, carilah seorang yg mahir utk membantu anda.

6.makan makanan yg salah
Jika anda fikir anda boleh makan apa sahaja yang anda mahu dan mengharapkan bahawa senaman sahaja akan membantu anda mencapai keputusan yang anda cari, anda telah makumat yang salah. Untuk kesihatan keseluruhan, anda perlu mengambil diet yang seimbang dalam protein, sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin penuh. Jangan membuat ia satu tabiat utk pergi ke McDonald selepas sesi senaman anda.

7.melakukan senaman yang sama setiap masa
Jika anda terus melakukan senaman yang hari demi hari, badan anda akan menjadi biasa dgn senaman tersebut dan keputusan yg mendatar. Jika anda mahu terus melihat hasil yang baik, campurkan rutin anda. Jika anda biasanya menjalankan tiga kali seminggu, cuba latihan kekuatan, Zumba atau apa2 aerobic. berehat dari aktiviti wo boleh memberi kesan yang baik kerana bila anda melakukan aktiviti tersebut di hari yg lain ia akan menjadi satu cabaran!

8.sesi wo yg terlalu pendek
semasa wo, pergerakkan yang perlahan dan terkawal adalah lebih baik. semasa mengangkat bebanan, cara yg perlu diikut ialah dgn 1 saat angkat dan 3 saat turun. tidak perlu tergesa-gesa semasa wo, kerana ia bukanlah cara yang berkesan dan boleh menyebabkan kecederaan

9.tidak melakukan regangan sblom wo
mengabaikan regangan boleh menyebabkan bahagian belakang, bahu dan leher anda sakit malah kecederaan sendi. lakukan regangan selama 5 minit selepas setiap wo utk mengelakkan sebarang masalah.

10.cardio sebelum wo
Jika anda biasanya melakukan cardio sebelum wo, anda mungkin tidak akan mendapat hasil yang maksima di gym. Sentiasa melakukan wo sebelum kardio, terutamanya jika matlamat anda membina dan mengekalkan jisim otot tanpa lemak. Badan anda akan dibawa ke satu tahap yg paling tinggi, ini bermakna anda akan terus membakar lebih kalori semasa sesi kardio anda.
info dkongsi bersama Prazo Syahizwan mbbjc.

1 comment: