Wednesday 31 October 2012

MITOS LATIHAN BEBANAN 3


MITOS LATIHAN BEBANAN 3
Mitos 3
Jika kita berhenti melakukan latihan bebanan, otot kita akan bertukar menjadi lemak.
Ini adalah satu statement yang tak boleh terima. Kenapa saya katakan begini?
Otot & Lemak adalah 2 BENDA YANG BERBEZA seperti buah oren dan epal. Saiznya lebih kurang, tapi rasanya lain.. betul tak?..
...
Mari saya terangkan dengan jelas. Otot dan lemak adalah 2 JENIS RANGKAIAN TISU YANG BERBEZA kerana kedua-duanya mempunyai fungsi yg berlainan.
Otot : Direka untuk menarik tendon dan menggerakkan tulang untuk kita melakukan pergerakan



Lemak : Ianya adalah simpanan tenaga yg didapati daripada nutrien (pemakanan). Semakin kurang tenaga digunakan, semakin banyak lemak akan disimpan

So, semasa kita berlatih otot akan menjadi hypertrophy (membesar) sedikit dan secara tak lansung kalori akan banyak dibakar semasa rehat. Jadi apa yang berlaku sekiranya kita berhenti bersenam?..
Pernah tak anda dengar ’USE IT OR LOSE IT?’ Otot yang dibina akan hilang dan kembali ke keadaan asal. Proses ini dipanggil ATROPHY. Bila otot mengecil, pembakaran kalori akan berkurangan dan secara tidak langsung akan memberikan ruang kepada lemak untuk berkumpul kembali. Katakanlah seorang wanita yang melakukan latihan bebanan berhenti berlatih, kebanyakkannya berat badan mereka tidak berubah tapi ratio lemak dan otot berubah secara drastik (otot akan mengecil dan lemak akan berkumpul kembali). Tetapi wanita yang menjalankan latihan bebanan dapat memperlahankan proses kemerosotan kekuatan berbanding daripada wanita yang tidak melakukannya.
Jadi, berlatihlah untuk KESIHATAN dan bukan untuk KOSMETIK (penampilan, nak kurus dan sebagainya kerana ianya hanya bersifat sementara)

No comments:

Post a Comment